5 saker att ta bort från din hemsida

5 viktiga saker att ta bort från din hemsida

Det finns vissa saker som för några år sen var utövades men som på senare tid blivit dåligt eller helt av skadligt för din hemsida. Vi går igenom de 5 vanligaste fallgroparna inom gammal eller utdaterad webbdesign.

Vissa saker som vi tar upp i detta inlägg är mer för en optimerad konvertering av besökarna och känslan på hemsidan medans andra kan göra stor skada genom driva trafik till andra källor. Så se denna artikel som en informerande bit av information om de olika sektionerna på hemsidan som kan vara både bra eller dåligt.

sociala ikoner i header

Sociala medier i din Header

Starka färger i headern (toppen på hemsidan) kan vara bra om du t.ex. vill driva trafik och besökare till att klicka på t.ex. en knapp för att köpa eller kontakta er. Men när det kommer till sociala medier i header brukar vi alltid rekommendera att man tar de på sidan längre ner eller i botten på hemsidan.

Du vill inte driva din trafik till andra ställen som Facebook eller Twitter. Då är chansen stor att de försvinner in i vimlet av annat väldigt lätt och tappar bort sig totalt.

Det absolut bästa är att försöka driva trafiken till knappar för kontakt, telefonnummer eller andra enkla formulär för ”intresse”. Det skapar en bättre konverteringsgrad och i slutändan en kontakt eller ett köp.

 

Youtubevideos på hemsidan – både bra och dåligt

Först och främst så är de absolut inte dåligt att ha videoinnehåll och youtubevideos på hemsidan. Men det är inte bra om de har fel inställningar samt laddas segt. Så du behöver gå igenom två stycken punkter och den första är inställningarna av delning av videon.

Dvs när du ”bäddar in” en video finns det lite inställningar så se till att kontrollera dessa så att de passar ditt egna behov. Om den ska startas vid ett tillfälle, spelarkontroller samt sekretessläge.

Det fanns förut en inställning här som gjorde att man kunde hantera videos som visas i slutet av din video. De har tyvärr tagit bort denna funktion så du kan inte längre bestämma de själv men ett litet trick är att lägga till “rel=0” i kodbiten för din kod. Då kommer den visa videos från din kanal istället för någon annans eller kanske till och med en konkurrent.

Så de bästa är att kontrollera koden så det stämmer med vad du vill att videon ska utföra på hemsidan.

Nummer två är helt enkelt hastigheten. Dvs att videon gör så de blir segare på hemsidan. Enklast omväg för detta är att ta en bild av den och sen länka den till videon istället för att bädda in den. Då optimerar du undersidan där den ligger på och på så sätt får du en snabbare laddningshastighet vilket bidrar till ett bättre Google sökresultat för din hemsida.

 

 

Inte optimerade bilder och foton

När det kommer till bilder och foton så finns det delade meningar om vad som är bra/bäst samt dåligt. Vi på EMS Design har den författningen av att bilder som ger ett genuint avtryck är de bästa. Sen måste man självklart se till kvalitén på bilden/fotot i sig.

Ett exempel på detta är att många köper in bilder från bildbanker som är väldigt retuscherade. Det kan se väldigt snyggt men ger inte super mycket för t.ex. ett byggföretag som skulle tjäna mer på att ha en bild på sitt team/anställda och maskiner på hemsidan.

Vi som webbyrå vill t.ex. visa våra erfarenheter och vad vi kan så vår hemsida återspeglar detta i form av grafik.

Sen har vi det andra inom bild och foton som man ska tänka på, dvs sin målgrupp. Fokusera bilderna så de återspeglar den tänka målgruppen.

Exempel på detta är skillnaden mellan ett byggföretag och secondhandbutik. Båda hemsidorna ska se bra ut och vara moderna men byggföretaget fokuserar på en lite annan målgrupp vilket medför att de har lite mer grova bilder på personal som arbetar, maskiner, bilar och referenser.

Medans secondhandbutiken fokuserar på att erbjuda mer färg, roligare bilder och mer lekande design och stil.

I slutändan så är hemsidan en extra del av företaget, ett skyltfönster utåt för att dra in kunder och presentera tjänster. Så fokuserar man på detta med bilderna optimeras hemsidan och webbplatsen till de bästa från början.

Ett super tips är: Optimera alltid bilderna storlek. En bra mått stock är under 100 kb per bild.

 

PDF filer istället för HTML

Det finns bra tillfällen att ha PDF filer och det finns dåliga. T.ex. kan det vara bra för restauranger att ha menyer och annat i PDF på hemsidan. Enkelt för kunderna att hitta uppdaterade dokument där man på ett lätt sätt kan lägga upp nya filer på servern utan att behöva ändra i Html, CSS eller PHP kod.

Däremot är det enklare för sökmotorer att läsa Html kod vilket gör att man får ett bättre resultat om man gör om allt i Html istället för PDF.

Så det är lite av en avvägning och vi brukar rekommendera att om man har tiden, kunnandet och budget så ska man köra de mesta i html och sen lämna vissa filer i PDF.

E-postlänkar och direkt ”mailto” länkar

Självklart ska man ha mailto länkar på hemsidan tycker vi men har man förmycket eller om man får väldigt mycket spam kan man enkelt få bort det genom att erbjuda ett formulär istället med skydd för spam via reCAPTCHA som är ett skydd som Google erbjuder.

Det finns till de flesta kontakttillägg som existerar för WordPress och är enkelt att integrera på hemsidan.

En bra blandning är att ha formulär på kontaktsidan och sen någon mailto länk någon annanstans som är optimerad för användare/besökare.

Lösning heter innehållssystem – WordPress

En optimerad lösning för att ha en hemsida som företag finns och heter WordPress! Det är ett innehållssystem som är enkelt att uppdatera, lägga till saker samt hantera för användare som även inte har utbildning inom programmering och kodning.

Det är därför vi på EMS Design Webbyrå använder oss av detta system till 90% av våra kunder. Marknadens bästa system för hemsidor helt enkelt!

Så vad ingår i WordPress och varför är de så bra? Mer om det kan du läsa nedanför.

Uppdatera din hemsida ofta

En av de bästa sakerna med just WordPress är att enkelt kunna uppdatera text och bilder utan att kunna koda. Du loggar in med din användare och sen klickar du på sidor och så väljer du vilken sida du vill uppdatera. Svårare än så är det inte.

Text och bild kan du uppdatera enkelt med redigeraren som ingår i WordPress.

Utöver detta så finns det även massor med olika editors som t.ex. Beaver Builder, Divi, Elementor och GenerateBlocks vilket är redigeringsmotorer. Tillägg som hjälper dig att på ett bättre sätt kunna redigera och editera din hemsida och all information som bilder och text.

Optimera dina titlar

En av de viktigaste sakerna är att ha optimerade och korrekta titlar på hemsidan. Fel rubriker på undersidor är dåligt för hemsidan så att veta hur du optimerar dessa är extremt viktigt.

Detta inkluderar h1,h2,h3,h4,h5 och h6.

Varje undersida på din webbplats ska ha en h1 rubrik. Det är viktigt att bara ha en sån rubrik och det ska vara den som förklarar innehållet bäst som ligger nedanför. Rubriker som h2 och h3 kan du ha många av och samma gäller även h4,h5 samt h6.

Alla ska gärna ligga i en ordning som är efter mest relevant innehåll på sidan.

Exempel på detta är: h1 i toppen, sen kommer t.ex. 3 st h2-rubriker om tre viktiga sektioner på sidan. Efter det kommer h4, h5 och h6 i rad.

Då vet sökmotorer som Google att de viktigaste är i toppen och sen läser av undersidan korrekt efter ordningen på rubrikerna nedåt.

Kom ihåg att optimera dem efter innehållet. En bättre beskrivande titel ger ett bättre resultat.

Backup och säkerhet på din WordPresshemsida

Det finns flera olika säkerhetstillägg till WordPress som du kan använda dig av. Vi har gjort en artikel som heter 5 bästa säkerhetstillägen för WordPress som du kan läsa igenom och få en djupare insikt i vad som är bra att använda till just din hemsida.

Ett allmänt råd är att ha något typ av skydd samt att du använder svårare lösenord med båda bokstäver, stora som små samt nummer och specialtecken som t.ex. # eller / då dessa specialtecken gör lösenordet svårare att knäcka.

Om du gör allt det ovan för din hemsida kommer du minimera risken för att hackare tas sig in samt att din hemsida ser fräsch och uppdaterad ut vilket medför att dina kunder ser att företaget är aktivt och lever. Det i sin tur ger mer intäkter då ert trovärde (trustvalue) är högre. Så se till att hålla er hemsida uppdaterad och aktiv!

Har ni frågor till oss på EMS Design Webbyrå eller vill att vi ska bygga en hemsida till ert företag får ni gärna höra av er till oss. Lycka till med ert arbete!

Lämna en kommentar

4 × fem =