Annonsering via Adwords eller Facebook
Att de genomförs flera hundratusen till miljontals sökningar per dag på Google vet nog de flesta. Genom annonsering via Adwords kan ditt företag se till att hittas i toppen på Google vilket är ett bra sätt att synas om du inte syns organiskt i toppen av Google.
För att förklara lite snabbt så är en organiskt sökning ett vanligt sätt att synas på, dvs i toppen under annonserna på Google. Se bilden nedanför där vi har ringat in de som är annonserna i RÖTT och då kommer de organiska resultatet under dessa där man startar på nummer ett. Så i detta fall med sökordet ”köpa hemsida webbyrå” ligger EMS Design som nummer ett medans andra platsen går till en annan webbyrå.
Genom att lägga lite pengar på att synas i toppen av Google via Adwords kan du enkelt skaffa relevanta kunder till ditt företag och man kan enkelt hålla reda på hur många som klickar på din annons. Du kan även sätta upp mål som att t.ex. se hur många som klickar och sen kontaktar er via mejl. Man kan även lägga till telefonnummer, viktiga länkar och annat relevant i annonsen som du ser på bilden.
Att skaffa sig ett Adwords konto är gratis och väldigt enkelt samt att Googles support hjälper till om det behövs. Vi har själva haft igång annonsering via Adwords sen 2012 och kommer fortsätta med det i framtiden då det ger resultat.
För att se vilka sökord som används kan man använda ett program som heter sökordsplaneraren. Detta är ett verktyg för att se antalet sökningar per månad och se vad som skulle passa just ditt företag. Pröva verktyget och du kommer bli förvånad då vissa ord man trodde hade mycket sökningar ibland inte har det. Det kommer även hjälpa dig att skaffa nya sökord som du inte visste fanns. Så vårt tips är – Testa den direkt!
Annonsering via Facebook
Har du någon gång märkt att de ibland kommer upp annonser på din vägg på Facebook? Detta har med Facebook ads att göra så om du t.ex. surfar runt på internet efter en laptop så kanske det ibland kommer upp reklam om just laptops på din vägg. Ett avancerat system för att se så att annonserna är relevanta. Ibland dyker det även upp lite konstiga saker i annonsen men det har med inställningarna som annonsören gjort. T.ex. kan jag ha ett åldersmål i mina annonser att alla som är mellan 25-30 år och kvinnliga ska se min annons i Stockholmsområdet. Detta kommer göra så att annonsen endast visas för just dessa kriterier. Ett bra sätt att rikta in sig på specifika grupper som mål.
Exempel på detta är t.ex. om jag har en firma som säljer skönhetsprodukter för äldre kvinnor. Då bör jag rikta min annons till just kvinnor över 45 år. Detta ger ett bra resultat och når ut till min marknad som jag har som mål. Detta sätt att tänka när det kommer till annonsering via Facebook kan appliceras på flera områden inom marknadsföring.
En annons kan lätt missas på din vägg men om du tittar på en annons på en av våra utvecklares privata väggar så kommer de upp som ”Föreslaget inlägg”. I detta fall är personen lite yngre och därför kanske annonsören har riktat in sig på 20-35 år som mål. Annonsen är inringad i rött.
Vilken marknadsföring ska du då välja?
De tips som jag som skriver detta kan ge dig som företag är: Använd spårningen på annonseringen via facebook så att ni ser resultatet. Använd korrekta mål där ni fokuserar på er målgrupp både genom ålder och geografiskt. Skriv en informativ, relevant och rolig annonstext. Ha en relevant bild på produkten eller tjänsten.
Utöver detta gäller det att testa sig fram. T.ex. så vet vi att annonsering via Google fungerar bättre för oss som webbyrå än Facebook när det gäller tjänster. På andra sidan så står sig annonsering via Facebook bättre för produkter. Vilket är p.g.a funktionen att rikta in sig på både ålder, kön, geografi och intressen.
Har du en webbshop skulle jag testa på båda och sen efter ett par månader gå igenom statistiken och då se vilket som passar bäst. Oavsett om du väljer annonsering via Adwords eller Facebook så är de bra med marknadsföring på internet. Det kommer ge resultat i de flesta fallen och är ljusår billigare än att annonsera i tidningar. Har du frågor om annonsering kan du alltid kontakta oss på EMS Design.
Lycka till med din marknadsföring!