Är det tid för dig att byta e-handelsplattform?

Att tänka på när de kommer till e-handelsplattformar

Det är spännande tider just nu om man är e-handlare och driver ett onlineföretag. Allt fler konsumenter köper både varor och tjänster online. Dessutom utvecklas tekniken i en rasande takt. Därför är det viktigt som företagare att ha koll på den senaste tekniken.

Just teknikutvecklingen gör det extra viktigt att som e-handlare hålla sig ajour med vad som sker på marknaden i form av nya innovationer och smarta lösningar. Att uppgradera till en ny och bättre e-handelsplattform kräver inte särdeles mycket jobb. Men det kan göra stor skillnad för ditt företag när det kommer till effektivitet. Men det kan också vara läge att blicka längre fram tidsmässigt och fundera på om det är dags att byta till en ny – och kanske bättre – plattform.

Vilka fördelar ger en ny e-handelsplattform? Som så mycket annat här i livet är det oftast ekonomiska aspekter som sporrar förändring. Genom att skaffa en ny e-handelsplattform kan man möjliggöra både ökad försäljning och en bättre effektivitet. Något som i slutändan även påverkar rörelseresultatet och din eventuella vinst. Med dagens teknik kan en ny plattform även erbjuda automatiserade processer som kan hjälpa dig att minska dina arbetskostnader.

Kanske är det som så att din nuvarande plattform inte matchar de krav som du ställer på tjänsten. Vad ska du då tänka på när du byter till en ny plattform? För det första bör ditt beslut bygga på fakta och empiri. Du ska inte byta plattform bara för att du känner för det. Istället bör du ha minst en god anledning. Ett eller flera konkreta exempel på att din nuvarande lösning inte erbjuder tillräckligt bra tillväxtmöjligheter för dig och ditt företag. En plattform ska stötta dig i din resa – inte bromsa din utveckling.

Är du osäker på om du använder en plattform för e-handel som inte helt och hållet uppfyller dina krav längre? Här är en enkel checklista som du kan använda dig av för att se om det är dags för ett byte av e-handelsplattform:

1. Hur är prestandan på din webbutik?

Idag är korta svarstider A och O i nätbutiker. Det finns ett direkt samband mellan laddtider och konverteringar. Kanske inte så konstigt. Som kund och konsument idag förväntar man sig att det ska gå geschwint att beställa hem varor och produkter. Prestanda handlar även om att du ska klara av att hantera många besökare som befinner sig på din sida samtidigt. Du vill inte att din nätbutik kraschar under några av de viktigaste handelsdagarna på året, exempelvis Black Friday eller mellandagsrean. Din plattformsarkitektur måste vara skriven med effektiv kod som motverkar eventuella flaskhalsar och som arbetar snabbt. Inte minst idag då många besöker din webbplats via mobilen.

2. Har du möjlighet att skala upp din verksamhet?

Ibland vill man växa sin verksamhet. Du kanske funderar på att öppna en butik i ett nytt land – eller så har du kanske kommit på ett helt nytt koncept som du vill provskjuta. Kanske är det så enkelt som att du endast vill gå från B2B till B2C eller vice versa. I alla dessa fall behöver du en plattform som underlättar för dig att skala upp. Om du bara behöver lägga på en extern modul innebär det inte något stort problem, speciellt inte om du är egenföretagare och det rör sig om en liten förändring. Men i takt med att verksamheter växer behöver man även titta närmare på kostnaden för många externa moduler och plugins. Ju fler du lägger till – desto mer riskerar dessa även att påverka din prestanda som vi pratat om ovan. Du vill inte ha en långsam webbutik. Kanske är det läge att titta på en ny e-handelsplattform som kan hjälpa din verksamhet att växa i den takt den behöver.

3. Stöder din plattform dina planer för att skala upp?

När vi ändå är inne på ämnet med att skala upp är det läge att titta på vad din plattform kan hjälpa dig med när det kommer till att expandera utomlands till exempel. Det handlar inte bara om att skapa en webbutik på ett nytt språk och med nya länder i rullgardinsmenyn i den digitala utcheckningen. Det är självklart viktiga saker att tänka på, men det finns andra variabler att titta på också. Inte minst möjligheten att skapa en så god kundupplevelse som möjligt är av största vikt. Kunder på andra marknader måste ha en minst lika sömlös och bra upplevelse som svenska kunder. Både innehåll och kundsupport måste vara på den lokala marknadens språk. Så även priserna – den lokala valutan är det som gäller. Även de betalningsmetoder och leveransmetoder som kunderna är vana vid måste finnas att tillgå. Detta driver nämligen trafik samtidigt som det hjälper dig att etablera ditt varumärke på marknaden.

4. Är plattformen anpassad för kundupplevelsen du vill exportera?

Det är en dagligt återkommande uppgift att uppdatera innehållet i en webbutik. Något som oftast görs genom ett CMS, ett så kallat Content Management System. WordPress är det vanligaste systemet för detta i världen. WooCommerce är också värt att nämna, som är ett gratis plugin eller tillval om man så vill för WordPress. Det är den programvara som används på många populära webbutiker runt om i världen. Med ett väl utformat CMS kan du göra mycket med din data och samtidigt erbjuda dina kunder en miljö som är tilltalande för dem. Det underlättar för dina kunder att göra sina val och ökar din konvertering. Se till att ditt CMS är enkelt att använda och att det är en plattform som ger dig alla de möjligheter och funktioner som du efterfrågar. Ju mer kontroll över layouten desto bättre. Glöm heller inte att allt fler surfar in på webbshoppar med sin mobil. Att inte ha en mobilanpassad sida är snudd på tjänstefel.

5. Hur tar du hand om det du säljer?

Har du ett fåtal produkter kan du hantera all data själv. Men om du har ett större antal produkter måste du börja tänka på automatisering och dess möjligheter. En annan akronym utöver CMS som du behöver ha koll på är PIM, som står för Product Information Management. Så fort ditt företag börjar utöka sitt sortiment och får en produktkatalog som är bredare växer även behovet av att hantera din produktinformation på olika sätt. Med ett PIM-system underlättar du för dig själv att ha koll på all information om dina produkter och exportera dessa till din webbutik. Här behöver din e-handelsplattform kunna prata med relevanta PIM-system för att underlätta för dig. I förlängningen kan det leda till ökad försäljning för dig när dina kunder får bättre resultat vid produktsökningar i exempelvis Google Shopping. Att hantera sin produktdata på ett tidsmässigt effektivt sätt utan att behöva göra någon manuell handpåläggning är av största vikt.

Ibland får man som företagare med en webbutik en känsla som säger att det måste finnas något bättre där ute på marknaden. Om det är en känsla du inte blir av med ligger det säkert något mer handfast bakom det. Där och då är det hög tid för dig att titta närmare på din nuvarande e-handelsplattform och tänka på vad du vill få ut av den. Speciellt om du planerar att växa din verksamhet genom att exempelvis expandera till en ny marknad. En bra e-handelsplattform hjälper dig i ditt dagliga arbete och underlättar även för dina kunder.

Win-win!

Postad i kategori: , ,

Lämna en kommentar

19 − nio =