Behöver du som företag en logotyp eller inte?

När du tänker på de stora företagen, så som Facebook, IKEA eller H&M så är det mycket sannolikt att bilden som dyker upp i din hjärna är just företagets logotyp. Detta beror på att logotypen är det som syns överallt där företaget dyker upp, på produkter, reklam eller när man besöker företaget. Logotypen är viktig, den säger något om ditt företag, den skickar signaler och den inger dina kunder en känsla.

Varför behöver du en logotyp?

Ditt företag behöver en logotyp för att företaget behöver ha en symbol som dina kunder kan förknippa direkt med ditt företag och det ditt företag håller på med. Logotypen blir det som symboliserar och sammanfattar hela ditt företag. Här kan du få lite tips: https://sv.wikipedia.org/wiki/Logotyp

Sätt tonen

Att ha en väl utformad och väl anpassad logotyp sätter tonen för ditt företag. Logotypen säger något om vad ditt företag gör och vilken känsla du vill att dina kunder ska få när de stöter på ditt företag, online, i en annons eller ett reklamblad. Din logotyp är det första intrycket dina kunder får av ditt företag, därför är det viktigt att sätta rätt ton.

 

Färgval

När du väljer färg på din logga är det bra att fundera över vilka som är dina framtida kunder och vilken färg som bäst återspeglar dig och din verksamhet. Det finns färger som sticker ut mer än andra vilket kan göra att dina kunder märker din logga bland andra logotyper. Färger som orange och röd syns till exempel bland andra. Det finns också färger som ger ett mjukare intryck som eventuellt tilltalar en annan kundkrets. Färger som till exempel himmelsblå eller ljusrosa är typiskt mjuka. Ditt färgval beror på vilken verksamhet du bedriver men också vilken känsla du vill förmedla med din logga.

 

Känsla

Färgen du väljer på din logga tillsammans med formen på den kommer att förmedla en eller flera känslor. Att väcka känslor hos dina kunder är ett effektivt sätt att få dem intresserade av ditt företag, nästan oavsett vilka känslor det är du väcker. Du kanske vill inge en känsla av lugn och trygghet – då är antagligen blå eller någon nyans av grön – eller du kanske vill provocera lite, få folk att agera eller engagera sig – då passar det kanske bättre med röd eller skarpare toner av gul/orange. När du har bestämt vilken färg du vill satsa på kan det vara bra att fundera på vilken typ av form du vill ha i din logotyp, vassare former ger vassare intryck och mjukare former ger mjukare intryck. I vilket fall är det viktigt att förmedla mycket men samtidigt hålla det enkelt.

 

Enkelhet

En logotyp med massor av detaljer blir lätt plottrig och svårtolkad för dina kunder. Du vill hålla det enkelt men säga mycket. Det kanske låter svårt men ett klassiskt misstag är att man försöker säga för mycket med en liten logotyp. Logotypen ska fånga essensen i ditt företag, inte helheten.

 

 

 

Vad finns det för alternativ?

För att få en logotyp till ditt företag så finns det flera sätt att gå tillväga. Att designa en själv är förstås gratis och oftast enkelt, det finns appar och hemsidor för att utforma en logotyp på egen hand (detta kräver dock mer tid från dig samt lite ”know how”). Det finns också hemsidor och onlinetjänster som har olika typer av erbjudande för dig som vill ha en logotyp med eller utan tillhörande grafisk profil. Du kan du läsa mer om här: https://emsdesign.se/logotyper/.

Kostnad

Beroende på hur du går tillväga så varierar kostnaden en hel del. Om du till exempel anlitar ett företag för att skapa en logotyp och en grafisk profil till ditt företag så kommer du att få mycket för pengarna. Det kommer att kosta mindre om du använder dig av en app eller kanske en hemsida som bara genererar en logotyp till ditt företag baserat på ett antal val du gör. Här är några exempel på sådana hemsidor:

https://logomaster.ai/

https://logokompaniet.se/logga/

https://smashinglogo.com/sv/

Det man ska tänka på är att om man anlitar ett företag så får man en logotyp som är professionellt framtagen av folk som vet vad de håller på med. Du kommer att få en snygg, stilren logotyp som passar ditt företag och fungerar bra som ansikte utåt för din verksamhet. Dessutom behöver du inte lägga ner massa tid på att göra det själv. Vill du t.ex. anlita en utbildad grafiker så kan du göra det hos oss på EMS Design. Då får du mer för pengarna samt en garanti att den är unik, passar er bransch och självklart i alla format som behövs.

Länkarna ovan är bara exempel på hur du kan gå till väga. Det finns mer att välja på, vilket du kommer att upptäcka när du börjar utforska dina alternativ. Alternativen är många så du kommer säkerligen att hitta något som passar just dig och ditt företag.

Hur ska du gå vidare?

Innan du bestämmer dig för hur du ska göra för att det ska bli bäst för ditt företag är det viktigt att du funderar igenom exakt vad det är du vill ha och vad som passar just ditt företag bäst. Börja med att tänka igenom vilken känsla du vill ge dina kunder och vilka typer av kunder du vill ska tilltalas av din logotyp. Sedan kan du fundera på omfattningen av det du behöver. Kanske behöver du bara en logotyp för att kunna ta ditt företag till nästa nivå eller kanske behöver du en hel grafisk profil. I vilket fall som helst så finns det gott om företag och tjänster därute som är villiga att hjälpa dig med just det som du och ditt företag behöver för att växa och lyckas på marknaden. I och med den här artikeln har du i alla fått veta en hel del om hur du ska tänka kring det här med logotyp – och varför det är så viktigt att ha en.

Behöver du mer hjälp inom just detta ämne får du gärna höra av dig till oss på EMS Design Webbyrå. Lycka till i ditt sökande!

Postad i kategori: , ,

Lämna en kommentar

fyra × tre =