Digital marknadsföring på internet när krisen är framme?

Hur ska du som företag överleva?  Med eller utan reklam på nätet? Vilka vägar fram är bäst för dig som har ett mindre eller mellanstort bolag i Sverige nu när det blir lite hårdare tider för företagare? Det kommer vi gå igenom lite lätt nedanför så att du kan få lite mer information. 

 

Fördelarna med digital marknadsföring

Den snabba digitala utvecklingen de senaste åren har förändrat sättet vi handlar, interagerar och söker information. Denna utveckling skapar nya och spännande möjligheter för företag och privatpersoner. Här är flera bra anledningar till varför digital marknadsföring behöver vara en del av ett företags marknadsföringsstrategi idag.

Att marknadsföra sig digitalt är ofta mycket billigare än att producera och distribuera annonser i tryck eller via radio och TV. Idag kan du enkelt marknadsföra dig själv via e-post, sociala medier, SEO (Search Engine Optimization) och SEM (Search Engine Marketing) till en bråkdel av kostnaden för traditionella marknadsföringskanaler. Detta gör att inte bara att kostnaden är lägre utan er kontroll av själva annonsen och när den är på och av ligger helt hos er som företag.

Vikten av onlineannonsering

När företag spenderar tiotusentals kronor i månaden på SEO-tjänster och fortfarande ligger några SERP-sidor bakom sina konkurrenters sökresultat är det förstås klart att de är sugna på att testa nya saker. Stegen för att skapa FUD (Fear, Uncertainty, and Doubt) i sina onlineaktiviteter är inte långt ifrån det mycket vanliga och relativt ofarliga köpet av en konkurrents företagsnamn som sin egen sökterm idag. Detta är någon som används på flera nivåer tyvärr och som utvecklare och webbdesigner hade jag gärna sett att företag inte annonserade på andra namn men det är tyvärr en verklighet vi lever i idag.

Men du kan också titta på alternativ reklam. Och beroende på vem du vill nå kan du även titta på mer traditionella annonser som utomhusannonser eller TV/radioannonser. Det viktiga är att du vet hur du mäter, och du vet att det faktiskt fungerar med leads och klick etc. Att ha en annons där man inte kan se något mätresultat är inte en bra idé.

 

Digital marknadsföring när krisen är här

Personligen skulle jag som skriver detta inlägg nästan alltid köra på digital marknadsföring för kontrollens skull. Dvs du kan enkelt starta och stoppa din annonsering och betalar endast för de du använder. Förutom att de är billigare är det inte super svårt att själv starta ett Google Adwords konto eller annonsera på Facebook, Instagram eller linkedIn.

Utöver detta finns de även massor med online tidningar som man kan synas i (även om dessa tyvärr brukar vara dyrare och inte är mitt första val).

Så vad ska du göra när krisen är framme och du står där som företagare med mindre försäljningssiffror?

Mitt tips är att se över era kostnader överallt och sen kanske beroende på bransch stänga av just Google Ads, Facebook etc eller minska ned och sätta tak på annonseringen. Dvs ett maxtak som budgeten har per månad så att de inte kan kosta mer än de ni skrivit in i de fältet. Google Adwords har denna funktion under annonseringen och budget.

För vissa branscher (lite dyrare varor mot privatpersoner, t.ex. dyra möbler eller andra varor som köps mer sällan) skulle jag säga att bara stänga av allt och sen fokusera på SEO på den egna hemsidan . Dvs tiden du har över kan användas till att skriva bra artiklar om era produkter, bransch eller eventuella problem som kan existera för era kunder och sen även ta med en lösning på dessa i artikeln. På detta sätt kan ni optimera er SEO långsiktigt framåt. Sen gäller de självklart att överleva krisen så att detta arbete som lagts ned ger resultat!

Andra tips är att din egna e-handel bör prioriteras och de flesta vill lära sig mer omedelbart och kontinuerligt från sina egna pågående ”e-handelspiloter”. Marknadens närhet till försäljningskanaler som influencers (inte mitt förstaval då de kan vara dyra), sociala nätverksförsäljning och ägandet av digital marknadsföring/köpsökord de senaste åren har gjort det enkelt för svenska företagsledningar att flytta sin e-handel dit.

Så har du t.ex. endast en butik men ingen egen e-handel finns de lätta och billiga sätt att komma ut på internet för att erbjuda era produkter till en större massa och på så sätt klara av krisen. E-handel behöver inte kosta skjortan utan tillsammans med en bra webbyrå kan kostnader hållas nere om ni själva tar en aktiv roll med produkter, beskrivningar, prissättningar och lär er systemet som integreras. Det gör att webbyrån inte behöver lägga lika mycket tid på ”dataentry” som de heter utan kan fokusera på layout, design och funktion samt göra de lite svårare delarna i en e-handel medans ni som företagare tar hand om all text, bilder och produkterna.

Har ni frågor till oss får ni gärna kommentera eller skicka in e-post. Lycka till med ert företagande!

 

Postad i kategori: ,

Lämna en kommentar

ett × tre =