Digital marknadsföring via sociala medier

Marknadsföring inom sociala medier har de senaste åren blivit större, bättre och mer fokuserad på målgrupperna än tidigare. Speciellt om man jämför med vanliga tidningar.

På t.ex. Facebook kan du ställa in din målgrupp väldigt exakt beroende på geografi, ålder, intressen mm. Det finns alltså många fler parametrar när det kommer till att annonsera digitalt i sociala medier än vanliga tidningar.

Så hur ska man som företagare kunna utnyttja detta maximalt då? Det är det som vi kommer gå igenom nedanför i denna artikel.

Facebook inloggningen i Sverige

 

Facebook – Hela Sveriges målgrupp

De senaste åren som gått har sociala medier exploderat. Användandet har gått från datorer till mobiler och andra mobila enheter där du snabbt kan ta bilder och lägga upp, tagga, dela och gilla relevanta inlägg som du tycker om.

Med detta kommer även potentiella annonseringsmöjligheter där du som annonsör ställer in din målgrupp. T.ex. kan denna målgrupp vara ett område, ålder och intressen. Kombinerar du flera områden så blir dina annonser mer målinriktade och kommer ge ett bättre resultat.

Om du jämför detta med gamla tidningar där du når ut till alla som läser tidningen och betalar för detta även om personen som läser inte är intresserade av dina produkter eller tjänster så är Facebook framtiden. Att målinriktat kunna nå exakt de personerna som vill och kan köpa dina tjänster utan att slösa pengar på visningar och klick som inte ger något.

Självklart kan man inte alltid få en konvertering per klick men man kan definitivt försöka optimera annonserna så bra som möjligt och försöka få organisk spridning.

Att annonsera på Facebook är inte så svårt som vissa tror. Du skapar enkelt ett konto där du kopplar ihop ett kreditkort och sen bygger du upp annonsen med text, bilder, video, länk till din hemsida. Det blir ännu bättre om du installerar en s.k. pixel som spårar trafiken. Då kan du enkelt se hur många som kommer in och vilka som blir konverteringar och köp samt vilka som inte blir det.

Vill du veta mer om just annonsering via Facebook så har vi flera artiklar på denna blogg. Det finns även väldigt många bra Youtubevideos om just marknadsföring via sociala medier.

 

LinkedIn startsidan i Sverige

 

LinkedIn – Nätverket för de seriösa

Det är inte alla som har LinkedIn då Facebook är större. Men de riktar in sig på två helt olika saker. LinkedIn är ett stort nätverk över hela världen för seriösa människor som antingen letar jobb och utbyter tjänster samt information. Du kan hitta riktigt bra artiklar inom olika ämnen och följa företag som ger tillbaka till världen.

Vi har märkt att diskussionsnivån är mer seriös och väldigt inriktad på LinkedIn till skillnad mot Facebook som kan ha allt från seriösa samtal till roliga videos på katter och annat. Skillnaden är väldigt stor och det är både bra och dåligt.

Den bra delen är att du som annonsör kan rikta in dig mot en hel marknad där fokus är nått helt annat. En annan bra aspekt är att många företagare och jobbsökande finns på LinkedIn.

Det dåliga är att det inte alls är lika stort som Facebook och du når inte alls ut till lika många.

Så varför inte annonsera på båda nätverken och få tillgång till båda.

Våra tester via LinkedIn var väldigt blandade men vi tror att om du har en klar bild av din målgrupp samt att du har en produkt eller tjänst som gör att du lätt kan rikta in dig så kommer även LinkedIn ge bra resultat. Problemet är som alltid att låsa in och hitta just din målgrupp!

 

Instagram startsida i Sverige

 

Instagram – Vattenhålet för de yngre

När du skapar en annons via Facebook kan du om du har rätt mått på bilderna även få annonsen att visas på Instagram. Detta kan vara en bra metod om din målgrupp är lite yngre. Under 2016 så var 84 procent av användarna mellan 12-15 år där användandet efter 35 år sjunker ganska mycket. Se hela tabellen här. Så har du en produkt eller tjänst som faller in i den åldersgruppen kan det vara värt att producera annonser med minsta bildformatet 600×600 pixlar eller 600×315 pixlar.

Om du vill kan du även ha en videoannons som är max 30 sekunder lång.

Det är viktigt att synas i sociala medier men det måste även vara ekonomiskt försvarbart. Dvs. gör dina pengar mer nytta på Google Adwords eller någon annanstans så ska du självklart fokusera mer där. Men det kan vara värt att testa någon annan form annonsering via sociala medier för att se vad som passar ditt företag bäst!

Vill du veta mer om digital marknadsföring eller annonsering via sociala medier så kan du alltid kontakta oss på EMS Design för mer information. Lycka till med din annonsering!

Följ och gilla oss:

Lämna en kommentar

tre × 2 =