Vad krävs 2021?
Att driva företag på 2020-talet innebär flera olika saker men en sak som är extremt viktig är de digitala lösningarna. I det digitaliserade samhället som vi lever i så måste man ha digitala lösningar för nästan allt. Detta är inte komplicerat eftersom det finns massor med bra tjänster för dina digitala värld som passar just ditt företag men det finns bättre lösningar och det finns sämre.
Vi kommer gå igenom flertalet områden i detta inlägg som t.ex. hemsidan, marknadsföring, e-post, faktureringstjänster och ge dig som besökare massor med bra tips och råd så att du kan optimera ditt företag för den digitala eran på bästa möjliga sätt.
Hemsidan
Det första man gör när man letar efter ett företag eller en tjänst är att man googlar eller ställer frågan i ett online forum. Med största sannolikhet kommer därför hemsidan vara det första intrycket som folk får av ditt företag. Därför är det viktigt att den ger ett professionellt intryck och på en gång visar att ni vet vad ni håller på med. En bra lösning för hemsidan är WordPress, en gratis och öppen tjänst för att hantera hemsidor och innehåll på internet.
Riktning
Till att börja med är det bra att ha en tydlig riktning på din hemsida som går ton i ton med de du tänker dig är din målgrupp. Att rikta hemsidan till specifika personer handlar om att designa den så att den attraherar just de personer du riktar dig till. Se därför till att din hemsida har en tydlig röd tråd och ett genomgående tema som gör den attraktiv och som gör att folk vill klicka sig vidare och utforska din hemsida mer.
Innehåll
Innehållet på din hemsida behöver också tilltala din målgrupp och framförallt vara lättillgängligt. Ett komplicerat språk i dina texter kan skrämma bort vissa kunder och attrahera andra – se till att rätt kunder blir attraherade. Samma sak gäller bilderna. De ska förstås gå i ton med vad ditt företag gör och ägas av dig och ditt företag. Se till att de bilder du väljer också går i ton med resten av hemsidan och har en färgsättning som inte sticker i ögonen.
Tydlighet
Något annat som är viktigt är att din hemsida är tydlig och lätt för dina kunder att använda. Om det är svårt att använda hemsidan och hitta den information man söker kommer man ganska snabbt att tappa lusten och lämna hemsidan. Se till att allt är lätt att hitta och att alla kunder lätt kan navigera sig runt på din hemsida.
Förändringar
De flesta kunder uppskattar en hemsida som är levande och dynamisk. Se därför till att din hemsida förändras och hela tiden uppdateras med ny information, nya tjänster eller nya produkter. Detta kommer att uppskattas och kunderna kommer att gå in på hemsidan bara för att se vad som har förändrats sedan sist. Har det kommit några nya produkter? Har det hänt något nytt?
Marknadsföring
För att få mycket trafik till din hemsida så bör du också se till att marknadsföra den. Det kan ta emot i början, om man precis lanserar sin hemsida, att promota sig själv på sociala medier eller på andra hemsidor men det är en viktig ingrediens för att många ska hitta till din hemsida. Att marknadsföra sig på sociala medier är en bra början för att sedan kanske synas på andra hemsidor eller starta upp samarbeten med partner företag eller firmor i samma sits.
Faktureringssystem online
Det är viktigt för dina kunder att du kan erbjuda smidiga faktureringsalternativ online. Ju krångligare det är desto färre kunder kommer att lägga ner tid på att handla hos dig. Det räcker att man googlar en gång så kommer man att upptäcka att det finns en hel del alternativ för ens företag när det kommer till faktureringstjänster online. Det är viktigt att du tar dig tiden att ta reda på så mycket du kan om de tjänster som finns för att du ska kunna välja det system som passar just ditt företag bäst. Flera av de tjänster som finns erbjuder inte bara faktureringssystem utan också bra och användarvänliga system för bokföring. Exempel på dessa är Billogram, Fortnox, Visma och Speedledger.
E-post
Även när det kommer till e-post finns det många olika lösningar att utforska. Det är ganska vanligt att små, nystartade företag utsätts för cyberattacker och blir hackade. Därför är det viktigt att välja ett system som är tryggt och säkert. Om du har en hemsida så har du sannolikt ett webbhotell som, för en extra liten avgift, kan erbjuda e-post knuten till din domän. Detta ger ju ett snyggt och professionellt intryck och är dessutom lätt för dina kunder att komma ihåg. Det ligger dock alltid ett program bakom, såsom Thunderbird eller Outlook, och det är viktigt att du får en e-post korg som du trivs med och som du känner dig trygg med.
Outlook
Outlook är ett system som inte bara erbjuder e-post utan även andra tjänster som kan hjälpa dig att strukturera upp ditt företag med kalender, kontakter och praktiska att-göra-listor. Väljer du Outlook så behöver du inte oroa dig för säkerheten, de har ett väl utstuderat system för att skydda dig som kund från hackers och annat. Alla mail som du tar emot eller skickar iväg krypteras och eventuella skadliga innehåll i spam inaktiveras automatiskt. Outlook erbjuder både företagslösningar och lösningar för privatpersoner.
Thunderbird
Precis som Outlook erbjuder även Thunderbird flera funktioner än bara e-post. Det är dessutom anpassningsbart efter just dina behov och även här får du säkerheten du behöver som företag. Thunderbird erbjuder flera olika sätt att organisera din inkorg och hålla ordning på din kalender. Dessutom kan du styra utseendet genom att välja ett tema som passar dig. Ett av de programmen som vi på EMS Design verkligen älskar och har använt i väldigt många år. Du kan läsa mer och ladda ner Thunderbird.
Trender just nu
Enkla sökningar
Underskatta inte värdet av att hamna högt upp på sökresultat hos Google med sökmotorsoptimering. Om du har specifikt innehåll på din hemsida, med tydliga svar och rak information så kan du bli utvald av Google och på så vis hamna högst upp i deras sökresultat. Detta är oerhört värdefullt och kommer att generera en hel del trafik till din hemsida. Du har säkert märkt att Google har gjort om sin struktur så att man får svar direkt när man sökt genom ett utvalt utdrag som kommer högst upp bland sökresultaten. Den texten kan komma från din hemsida om du spelar dina kort rätt!
Sociala medier
Det är få saker som slår spridningen som sker på sociala medier. Just nu är Tik Tok stekhett, så använd det när du ska sprida nyheter om ditt företag och din hemsida. Ett kort, effektivt filmklipp som väcker intresse och genererar nya kunder till ditt företag kan vara väldigt effektivt. Om du fokuserar på Tik Tok-formatet som även kan fungera bra för Instagram så kan du komma långt! Om du satsar på Instagram så är det lätt för dig att där visa upp dina produkter och promota din hemsida. Det är också lätt att länka vidare från Instagram direkt till hemsidan.
Algoritmer
Mycket av det jobb som man förr gjorde manuellt vad gällde målgrupp och riktad reklam kan göras lättare nu för tiden med hjälp av algoritmer. Rätt algoritm kan se till att din marknadsföring når rätt publik och rätt kunder direkt, utan att du behöver jobba med det aktivt. Det du däremot får jobba med är att analysera datan så att den genererar det du förväntar dig och faktiskt leder till framgång för ditt företag.
Kommunikation
Man ska heller inte underskatta värdet av kommunikation. I och med digitaliseringen så kommunicerar vi med varandra – på det ena eller andra sättet – mer än någonsin. Dina kunder kommer alltid att uppskatta kommunikation från ditt håll. Det kan dels handla om att svara snabbt på frågor men också om att visa att kunden är värdefull för dig. Håll kontakten med dina kunder och se till att de alltid är medvetna om vad du har att erbjuda. Håll dem uppdaterade på nya produkter, efterfråga recensioner på tidigare köp och se till att de får känna sig hörda och viktiga för dig.
Till sist
Det är onekligen rätt tid att bygga företag online. Online-företagen växer och digitaliseringen gör att allt man kan tänkas behöva finns några klick bort. Det är en lukrativ värld att ge sig in i men man ska inte glömma att den också är full av konkurrens. Det är svårt att vara unik och kunna erbjuda något som ingen annan erbjuder. Om du följer våra råd, tänker på alla dessa olika aspekter och dessutom är villig att verkligen satsa så finns alla förutsättningar för att du ska lyckas med ditt digitala företag 2021!