Företagsfilm – 10 vanliga problem att undvika

Behöver du en företagsfilm som reklamfilm?

Nedan följer de 10 vanligaste problemen som man kan stöta på inför en produktion av en företagsfilm eller produktfilm för reklam.

Idag finns de väldigt många tjänster för att skapa animerade filmsnuttar eller stora långa reklamfilmer. Några av dessa tjänster som t.ex. Vidooze fokuserar på enkelheten där allt är renderat och klart. Det är visserligen bra om man inte är ute efter något speciellt utan endast övergångar i videomaterial. Men söker du information om fullfjädrade produktfilmer så har du kommit helt rätt.

Vi kommer som sagt gå igenom de 10 vanligaste problemen man kan hamna framför inför produktionen av en reklamfilm. Det första och absolut viktigaste man ska veta innan man startar en produktion är att ha en strategi med klara mål! Har du det så har du gjort det viktigaste.

Strategi och mål

 

  1. Så nummer ett är att inte ha en strategi och ett uppsatt mål. I alla fält oavsett bransch så måste man veta grunden inför ett projekt. Varför gör jag detta, vem är det till för och vilken är min målgrupp. Detta är några av de frågor som man bör ställa sig innan man startar med sitt projekt.
  2. Att inte ha en klar marknadsföringsbild. Vad vi menar med det är att man borde veta vilka olika kanaler som man vill marknadsföra sig inom och sen designa filmen eller videoklippet efter den kanalen där man mest tänkt att använda det. T.ex. Facebook eller Youtube.
  3. Nummer 3 drar vidare på det där med att designa klippet efter marknadsföringen men med specifik i längd och sekunder. Dvs du vill inte ha ett för långt klipp om du riktar in sig för att sälja till en målgrupp som har låg ålder där du säljer en produkt t.ex. inom skönhetsindustrin. Hade du däremot haft en målgrupp som är lite äldre som kräver mer information kan filmen vara längre och gå in djupare i mer detalj utan att tappa intresset.
  4. Fokusera på enklare detaljer. Att göra meddelandet som du vill komma ut med suddigt kan hända rätt lätt. Tänk på att de ska gå snabbt att förstå vad du vill förmedla i textform.
  5. Glöm inte att anpassa text och form tillsammans. Ett stort problem som vi ser i vissa produktfilmer är att de inte är sammanhängande. Dvs om man stänger ögonlocken och bara lyssnar ska du förstå meddelandet som företaget vill förmedla samt även om du håller för öronen och endast ser filmen utan ljud. Att få en osammanhängande företagsfilm ökar chansen att du tappar din potentiella kund.

 

Fokusera på det som ger mervärde

Så vad ska du då satsa på när det kommer till att skapa eller köpa en reklamfilm till sitt företag? Det absolut viktigaste är meddelandet och att dina kunder förstår det. Det betyder att de förstår vilken produkt eller tjänst du försöker sälja till dem och varför du försöker göra det.

Ibland när man har suttit hemma och kollat på tv så har det kommit en reklam i pausen där du inte förstår vilken produkt det handlar om. Och sen när du kollar upp det så visar det sig att det var något helt annat än du trodde. Då har man misslyckats totalt med att nå ut till sin målgrupp. Det händer faktiskt lite då och då samt även för stora bolag.

Dubbning är något som väldigt ofta är dåligt och vi rekommenderar att om man har två eller flerspråkiga målgrupper så bör man fokusera på den största. Och sen vid ett senare tillfälle göra en svensk och engelsktalande produktfilm som passar till båda. Detta är dock uppenbart vid ej animerade karaktärer och syns inte alls lika mycket vid en fullt animerad reklamfilm då du där oftast klarar dig undan med att byta ljudfilen. I slutändan så bör du fokusera mycket på där du får ut mest, dvs den målgrupp som är störst.

Målgrupp med olika människor

 

Så vad mer ska du undvika?

Här kommer 5 saker till som du bör undvika när producerar en reklamfilm eller produktfilm. Det viktiga är inte att alltid ha den snyggaste och mest flashiga filmen utan en som förmedlar ditt budskap bäst. Och för att lyckas med det bör du undvika följande.

  1. Använd inte för skrikiga färger utan hämta gärna färger från din logotyp och komplimentera med ett par passade i samma färgskala. Det är i vissa fall som man kan använda extrema färger till objekt som du vill dra någons uppmärksamhet till.
  2. Undvik för avancerade typsnitt (detta inkluderar typsnitt från filmer, serier och spel). Då kommer personerna tänka på filmen eller spelet istället för på din produkt och tjänst.
  3. Får du ett extremt bra pris som du tycker är väldigt lågt så är det troligtvis det. Om något låter för bra för att vara sant som stämmer det nog. I alla branscher finns det alltid någon sorts minimum och vill man ha kvalité så kostar det lite mer. Det väger alltid upp det i slutändan att satsa lite mer i sin budget oavsett bransch.
  4. Ha inte för låg budget när det kommer till animering. Det kostar att ha en grafiker som sitter och ritar upp varje scen med unika grafiska element. Se till att du har en budget som passar dig men inte är för liten då det aldrig är bra att förkorta och dra ner på saker när det kommer till videoredigering.
  5. Undvik alltid ett pressat tidsschema. Saker och ting kommer ändras och lansera aldrig något som du inte är nöjd med.

 

En projektplan hjälper dig att undvika problem

Att ha en klar projektplan där du listat upp varje scen som en ruta med tillhörande text är något som hjälper dig i alla situationer när det kommer till videoredigering. Det gör det lätt att följa hela historien och se vilken text som hör ihop med vilken scen. En berättelse plan helt enkelt.

Nedanför här visar vi en projektplan för Seniordeal som vi på EMS Design skapade till deras produktfilm.

Projektplan för reklamfilm

Till detta finns det även ett dokument som visar vad för text som hör till varje bild i planen så du lätt kan följa hela berättelsen utan några problem. Det är de som gör att dina kunder och besökare fastnar och fortsätter att titta på din film.

Produktfilm ger en snabbare konvertering

Som kund är du nästan alltid ute efter mer information om en produkt eller en tjänst. Du går in på Google, söker med en eller flera sökord som ger dig ett önskat resultat. När du kommer in på en hemsida så kommer du försöka hitta relevant information för just dig och det du söker.

Att läsa hundratals rader med text och information är inte alltid så lätt och många tappar intresset snabbt. Det är där en produktfilm kommer in som gör att allt går snabbare. Besökaren eller kunden får snabbt information om vilka produkter eller tjänster som ditt företag erbjuder och vad de kan förvänta sig. Du har genom en produktfilm dragit ner tiden som kunden behöver för att hitta rätt och detta ökar konverteringen av besökare till kunder.

Sen passar självklart inte alla produkter en reklamfilm om du har en e-butik eller liknande. Dock skulle jag som skriver denna artikel rekommendera en informationsfilm på startsidan som beskriver era tjänster. Detta är alltid något bra, uppiggande och interaktivt som de flesta gillar.

Interaktiv media

Interaktiv media ökar varje dag

De produceras varje dag tusentals nya hemsidor och interaktiv media växer så det knakar. Vi på EMS Design räknar videoreklam och produktfilmer till kategorin interaktiv media men det är mycket annat som faller inom de parametrarna också.

T.ex. så är alla typer av animationer på hemsida en typ av interaktivitet. Det kan vara bilder som animeras, knappar, bildspel, effekter när musen svävar över hela sektioner eller räknare som räknar upp eller ner. Det finns tusentals funktioner som räknas till detta.

Exempel på interaktiv media:

  • Animerade element (bilder, video, knappar).
  • Bildspel och bildgallerier med funktioner.
  • CSS animationer.
  • Interaktioner via musen (svävande effekt eller ”hover effekt” som det kallas).
  • Reklamfilmer med klickmöjligheter (Youtube har t.ex. denna funktion via – Klicka här på skärmen).

Om du är ute att skaffa en ny hemsida som företag så hjälper de rörliga delar och elementen till att hålla besökaren engagerad i din hemsida. Det i sin tur med smarta lösningar för kontakt skapar en enklare väg att träffas på. Vill du veta mer om just interaktiv media kan till vår huvudsida – EMS Design. Där har vi tagit upp varför du ska ha en produktfilm till ditt företag och du kan även se ett par som vi skapat åt några av våra kunder.

En sista sak – din Budget!

En sista sak innan vi avslutar detta inlägg är din budget. Självklart går det att hitta animerare eller frilansare som är billigare än de större webbyråerna eller reklambyråerna där ute. Det är inte alltid en dålig sak utan ta tillfället i akt och jämför utförda jobb emellan dessa leverantörer. Skiljer det inget i kvalitén så tycker jag att du köra på den som har de lite bättre priset.

Den bästa transaktionen är när båda partnerna är helt nöjda!

 

Så som slutsats kan vi säga att de viktigaste för en reklamfilm oavsett om det gäller tjänster eller produkter är att ha ett mål, en målgrupp samt projektplan. Tänk på att långa filmer är svårare att behålla intresset för så vi på EMS Design Webbyrå rekommenderar ca 35-50 sekunder per film för optimalt resultat.

Behöver du en animerad reklamfilm eller något annat grafiskt kan du alltid kontakta oss på EMS Design Webbyrå. Vi hjälper gärna till och du kan alltid ringa 070-563 06 67 eller mejla oss på info (a) emsdesign.se om du har frågor om någon av våra tjänster.

 

 

Lämna en kommentar

11 + 17 =