Vad är en mobilanpassad hemsida?
Om du idag surfar in på en modern webbplats så brukar den vara responsiv och mobilanpassad vilket betyder att den anpassar sig efter upplösningen och formatet på din skärm på den enheten som du använder när du surfar in på hemsidan. Dvs. den ändrar sig efter vilka parametrar som just din enhet har. Som exempel på detta kan vi ta att jag surfar in på www.dn.se och kommer då till mobil.dn.se istället som är anpassad för just mobiler.
Det går även att testa detta ibland genom att förminska webbläsarfönstret och se om webbplatsen ändrar sitt utseende och storlek på titlar och text.
Google vill sedan ca 1-2 månader tillbaka att alla hemsidor ska vara mobilanpassade för att man som besökare ska få en bra upplevelse samt att du som äger hemsidan ska få en bra ranking och inte tappa position i sökmotorn.
Det gör att det är väldigt viktigt att man som företag investerar i en mobilanpassad hemsida som inte bara är snygg och modern utan också följer de regler som Google har satt upp som riktlinjer.
Varför är det viktigt att hemsidan är responsiv?
För att besökaren ska få en så bra upplevelse som möjligt behöver din företagshemsida vara mobilanpassad och responsiv så att alla element på webbplatsen ser ut som de ska och att besökaren för en trevlig upplevelse och hittar den informationen som de söker.
Istället för att använda ”pinch to zoom” funktionen så kan du enkelt med din tumme scrolla upp och ner utan att behöver zoom in och ut och då missa massor med innehåll. Det är en förenkling av surfningen som underlättar för dig som besökare och gör att det blir trevligare att surfa runt på hemsidan vilket i många fall leder till fler köp om det gäller en t.ex. e-shop.
Det gäller att planera din mobilanpassade hemsida så att den är helt 100% responsiv och fungerar på alla typer av enheter. Då kommer du få fler besökare och kunder vilket bidrar till en ökad omsättning för ditt företag.
Vilken typ av webbdesign ska jag undvika på min webbplats?
När det kommer till webbdesign som du ska undvika så att din hemsida blir så bra som möjligt tänker jag som webbutvecklare direkt på länk-taggar, tables, bilder utan Alt-tag och en layout som inte använder sig av utrymmet maximalt.
När det gäller länkar så ska du alltid ha en titel tag på dessa så att synskadade eller sökmotorrobotar kan analysera dessa korrekt. Detta är extremt viktigt och bidrar ganska mycket till din sökoptimering så att besökare kan hitta dig lätt via Google eller Bing.
Om du glömmer att lägga till ALT taggen på en bild kommer vissa personer eller robotar inte kunna analysera bilden vilket bidrar till att sänka din totala poäng vilket är dåligt för din hemsida. Det finns även personer som sitter på äldre webbläsare eller system som kanske inte kan se bilden pga av något och har du då lagt till en ALT tag ser de en text istället som beskriver bilden vilket är väldigt bra.
När det kommer till layout och tables så ska du försöka att inte använda tables då detta är en gammal teknik och du ska istället använda ”divs” för din layout. Det finns dock vissa gånger man behöver tables för att visa prisinformation eller annat. Gör du detta ska du då skapa CSS-klasser för designen och sen göra ditt table väldigt synligt och korrekt uppbyggt med taggarna TR och TD.
Men ta det föregivet att du ska alltid ska bygga upp din layout med divs och inte tables.
Följer du dessa regler så kommer din webbdesign bli optimal och din besökare kommer att märka detta och din omsättning kommer öka!