Stilrena logotyper till företag i Sverige

Interaktiv design för logotyper till företag

Att skapa en logotyp som inte bara är snygg och modern utan även tidlös behöver inte kosta skjortan. Vi på EMS Design Webbyrå brukar gå efter ett par enkla regler som vi har gjort för att underlätta för oss som utvecklare men även för kunden.

Vi går alltid igenom med våra kunder vilken typ av logotyp som de är ute efter samt vilken kundgrupp de riktar sig emot. Efter detta så går vi vidare med font och färg då det är extremt viktigt att dessa passar med varandra och eventuella ikoner som ska med. Vi ger även förslag på vad vi tycker passar bra och vad man ska undvika vid design av en företagslogo. Det är viktigt att man som kund lyssnar på vad webbyrån och grafikern tycker då detta oftast resulterar i att ni får något som just är tidlöst och alltid i style.

Om vi tittar på ett par logotyper som alltid kommer fungerar oavsett sammanhang så har vi t.ex. Coca Cola, Apple, Microsoft, Nike och McDonalds. Vissa av dessa har ett par saker gemensamt förutom att de är stora bolag och det är att man behöver inte göra saker för flashiga för att sticka ut. Det räcker oftast med enkla och stilrena logos som skapar en enhet med texten där linjer går samman ihop och skapar en mjuk rörelse.

Titta på t.ex Nike och Microsofts text så kommer ni garanterat se likheter, de sitter ihop på något ställe och skapar en mer mjuk rörelse. Samma sak gäller Coca cola och dess text, dvs. att den sitter ihop. Bakgrunder, färg och font mm är olika men de är de små sakerna som gör dem lika för en designer.

För att man som webbutvecklare/grafiker ska kunna utföra ett så bra jobb som möjligt krävs det att kunden är delaktig i processen och kommer med förslag på vad de är ute efter samt vad de gillar och inte. I slutändan är det ändå ni som bestämmer vad ni vill köpa för logotyp.

Rätt webbyrå till rätt pris?

För att du som kund ska få ut en ny logotyp till företaget till ett bra pris som passar er budget gäller det att hitta rätt webbyrå. Det finns väldigt många olika webbdesignsföretag därute som erbjuder just hemsidor och grafik. Ett råd som jag kan ge er är att ta kontakt via telefon och prata med webbutvecklaren eller grafikern på företaget för att skapa er en bra bild om det är någon som ni tycker att ni kan arbeta med. Samarbete är viktigt, man ska inte bara fokusera på priset utan även kvalitén då de ofta går en gemensam väg tillsammans.

Att köpa en logotyp för ett företag idag kräver att man som grafiker sätter sig ner och ritar upp grunden för designen. Sen går man vidare med font och färg men emellan dessa element så måste man ha en dialog med kunden för att kunna ta sig vidare. Vissa tror att de endast tar ett par timmar att skapa en logo, det är fel. Det kan ta allt ifrån ett par dagar till veckor beroende på vad man är ute efter och hur många gånger man måste ändra designen för att anpassa sig till köparen.

Om någon erbjuder dig en logotyp för 1000 kronor eller mindre bör du fundera på vad du får för detta då de i detta pris ska ingå en person som sitter ett minst antal timmar och jobbar samt att företaget ska betala moms och skatt och göra en liten vinst. Då förstår du nog att denna uträkning inte går ihop.

Glöm inte att alltid ha en dialog med din webbutvecklare och va inte rädd för att precisera vad du är ute efter, det är trots allt du som ska använda logotypen.

Postad i kategori: ,

Lämna en kommentar

arton − 1 =