Våra topp 10 bästa tips till en företagshemsida
Har du en företagshemsida som du vill förbättra och optimera? Vi går i detta inlägg igenom de vanligaste optimeringar vi brukar rekommendera till alla våra kunder och besökare.
Att förbättra sin företagshemsida behöver inte vara så svårt som man tror. Många ändringar kan du själv göra utan att behöva kunna koda eller vara expert inom webbdesign. Har du en hemsida som är skapad med ett CMS system eller innehållssystem som t.ex. WordPress, Joomla eller Drupal så kan du oftast redigera text och bilder genom en s.k peka och klicka teknik som inte kräver någon expertis inom programmering eller kodning.
Fem grundläggande tips för att optimera en hemsida på grundnivå
- Se alltid till att din hemsida är responsiv. Dvs den anpassar sig efter mobiler och surfplattor. Google och andra sökmotorer ger alltid extra poäng till en hemsida som är mobilanpassad vilket ökar din ranking och din chans att få fler besökare.
- Använd ett CMS-system som gör att du själv kan uppdatera hemsidan och skriva nyheter. En hemsida som uppdateras kontinuerligt inger ett större förtroende än en hemsida som inte uppdateras.
- Se till att hemsidan ligger på ett bra webbhotell som har snabba servrar. Ingen människa gillar en seg och långsam hemsida.
- Sen 2017 är det viktigt att hemsidan kör https istället för http. Kontrollera att webbhotellet som du tänker använda har SSL-certifikat och om det ingår eller finns att tillgå till en låg kostnad. Vi har skrivit ett inlägg om https som du kan läsa mer om här.
- Kontakta din webbyrå eller frilansare innan du köper domän. I många fall kan de rekommendera ett bättre domän-namn som är anpassat till sökmotoroptimering.
Så får du trafik och besökare till din nya hemsida
Alla företag måste starta någonstans. De samma gäller för företag som startar på webben med en ny hemsida. Genom att sökoptimera din företagshemsida och skriva bra, relevant och innehållsrikt material kommer din hemsida med tiden att generera fler besökare och kunder.
Det går att kringgå detta lite genom att köpa besökare genom annonserings tjänster som Google Adwords eller Bing Ads. Men detta är bara ett komplement till din organiska tillförsel av besökare och kunder.
Här kommer 5 tips till för optimering av hemsida inom sökoptimering och trafik.
- Se till att du alltid har relevanta och passande titlar till dina undersidor. T.ex. om du har en sida där du förklarar din tjänst där du säljer service av datorer. Då bör titel vara något som har just med service att göra exempel ”Service av dator och laptops – Mitt datorföretag”.
- Försök alltid att ha en innehållsrik metabeskrivning som beskriver sidan på ett bra sätt samt har med ert sökord. Gärna i en annan version av ordet.
- Innehållet på sidan måste ha en h2 titel (en rubrik) som passar till ämnet samt bra med text som beskriver vad sidan handlar om på ett bra och effektivt sätt. Tänk på att inte spamma med nyckelord utan använda gärna fler versioner av samma ord och tänk på att det ska vara till för en mänsklig besökare.
- Namnge alla bilder korrekt och relevant. T.ex. är det en bild på en dator som blir servad bör namnet vara ”dator-blir-servad-av-tekniker” där i ALT-taggen (informationsfält i din bild) tar du bort bindestrecken och har texten stavat korrekt på de språket som du har företagshemsidan på.
- Sist så glöm inte bort att ha en webbkarta eller sitemap. Både i XML och HTML format på hemsidan. Detta är en länk-karta om visar sökmotorer hur strukturen av hemsidan är uppbyggd och vilka sidor, inlägg, media och annat material som finns på hemsidan. Detta är ett måste!
Har du optimerat din hemsida efter alla de topp 10 bästa tipsen till en företagshemsida ovanför kommer det generera ett bra resultat. Att ha en aktiv hemsida som uppdateras med inlägg om nyheter inom företaget eller erbjudanden kommer med tiden klättra på Google.
Har du ett företag eller funderar på att starta och driva eget men vet inte hur du ska göra med hemsidan är du välkommen att kontakta oss på EMS Design i Stockholm. Vi ger gärna råd och tips helt gratis inom allt relaterat till webbdesign och internet.
Lycka till med din optimering och kom ihåg att fokusera på innehållet!