Har din hemsida slutat fungera på ditt webbhotell?
Hemsidor som ligger på flera olika leverantörer som t.ex. Loopia uppgraderar då och då versionen på PHP som sköter databashanteringen till hemsidor med t.ex. WordPress. Dessa uppgraderingar kan medföra att ett ”kritiskt fel” uppstår. Och det är de enda felmeddelandet man får.
Det betyder att de är nått i din webbplats, t.ex. ett tillägg, tema eller nått annat som inte är uppdaterat för just php 8.1 utan bara fungerar på äldre versioner.
De enklaste är att kontakta din webbyrå så kan de hjälpa dig att hitta felet och åtgärda det.
Vill du felsöka själv?
Men de går även att spåra själv om du har tillgång till FTP och wp-config filen i WordPress. Då kan du aktivera raden som säger: define(’WP_DEBUG’, false); och där det står false skriva true istället. Då kommer du se felmeddelande om vilka saker som kan vara fel och då krympa antalet tillägg och teman mm för att hitta just de som orsakar alla problem. Du får helt enkelt läsa i felmeddelanden och spåra vilket som orsakar felen.
Tänk på att om du inte kommer in (logga in på WordPress) måste du första sätta tillbaka versionen till php 7.4 , vänta en stund och sen logga in och felsöka och hitta felet för att sen ställa tillbaka till version 8.1 och kontrollera att allt stämmer på webbplatsen.
Det är viktigt att du gör detta innan webbhotellet som du har tar bort den gamla versionen för då kan du inte gå tillbaka (hoppa mellan versionerna) vilket gör de svårare att fixa.
Dessa uppdateringar görs för säkerheten som dig som kund och är bra i slutändan även om det är jobbigt att uppdatera och felsöka samt en kostnad.
Det ovan är som sagt för WordPress men andra system som t.ex. Joomla kräver version 3.811 eller nyare för att fungera med php 8.1 och Opencart kräver version 4.0. Ser du bara till att uppdatera ditt CMS system till nyaste versionen och tillhörande tillägg/plugins så brukar det lösa sig.
Har du frågor till oss eller behöver du hjälp med att fixa de kritiska felen på din webbplats kan du alltid kontakta oss.