Vad är en grafisk profil

Vad är en grafisk profil och varför behövs den?

När man driver företag är det många saker man ska tänka på. Men något du behöver komma ihåg att prioritera är att bygga ett varumärke som sticker ut, intresserar och väcker nyfikenhet och engagemang. En av de viktigaste sakerna för dig som företagare är att dina kunder lätt kan hitta och känna igen ditt företag.

Det krävs inte mycket tankeverksamhet innan man inser att man känner igen de stora varumärkena på deras logga snarare än på deras namn, även om deras logga innehåller deras namn så drar man kopplingen innan man läser själva namnet. Det är för att de har en grafisk profil som man känner igen.

Vad är en grafisk profil?

Man kan säga att en grafisk profil är en instruktion eller manual för hur ett företag, hemsida eller blogg använder sin logotyp. Vilka färger som ska ingå, vilka typsnitt och andra figurer eller grafiska element som finns med i den grafiska profilen anges i denna manual. Syftet med den grafiska profilen är att företaget ska ge ett enhetligt intryck, kommunicera enhetligt och samtidigt använda sin grafiska profil för att bygga sitt varumärke och göra det starkt och stabilt.

Logotypen är bara en del av företagets grafiska profil, om än en ganska viktig del eftersom det är det första som de flesta kunder ser när de kommer in på din hemsida eller på annat sätt ”snubblar över” ditt företag. Resten av den grafiska profilen går ton i ton med din logotyp. Det handlar till exempel om färgsättning. I din grafiska profil har du en eller två färger som finns med i din logotyp och i dina övriga dokument eller produkter. Dina visitkort innehåller dessa färger och ett eller två specifika typsnitt, dina fakturor går i samma färgskala och eventuella nyhetsbrev eller andra företagsdokument likaså. Den grafisk profilen är till stor del företagets ansikte utåt.

Varför behöver man en grafisk profil?

Den grafiska profilen gör mycket för vilken känsla dina potentiella kunder får för ditt företag. Det är din chans att göra ett gott första intryck men också din chans att visa dina kunder vilken typ av företag det är. Du kan bestämma vilken känsla du vill förmedla till dina kunder genom din grafiska profil och den känslan borde säga något om vad ni gör i ert företag. Den grafiska profilen är helt enkelt din chans att snabbt kommunicera till dina kunder vilken typ av företag ni är, vad ni gör och vilken ton ni vill sätta.

På hemsidan

Om du har ett online-företag så är den grafiska profilen extra viktig. Din hemsida och hur du framställer ditt företag genom din grafiska profil kommer att vara den bild som dina kunder har av ditt företag. Därför är det viktigt att vara noga med att du förmedlar det du vill förmedla genom din grafiska profil. Om du vill exempel har ett företag som säljer bebisartiklar så vill du kanske ge ett lekfullt intryck med ett par pastellfärger, gärna könsneutrala, och några roliga former. Då kommer du att sätta rätt ton direkt när dina kunder kommer in på din hemsida. De behöver inte läsa massa om ditt företag för att förstå vad det är ni gör.

Stick ut!

Din grafiska profil kan också hjälpa dig att sticka ut bland alla andra företag som erbjuder liknande tjänster. Därför kan det vara en bra idé att orientera sig bland andras grafiska profiler innan du bestämmer dig för hur din grafiska profil ska se ut. Gör ordentlig research och se till att just din grafiska profil skiljer sig från mängden samtidigt som den förmedlar precis det du vill att den ska förmedla. En unik grafisk profil kan man få till exempel genom att använda lite ovanliga färger eller nyanser och välja typsnitt som kanske inte förekommer på så många andra ställen. Att din grafiska profil sticker ut lite och är lite annorlunda kommer att väcka nyfikenhet hos dina potentiella kunder och få dem att klicka sig vidare på din hemsida. Eftersom det är precis det du vill så kan det vara värt att testa lite olika färgsättningar och se hur kunderna responderar på dem innan du bestämmer dig slutgiltigt. Här är det inte fel att hitta några frivilliga, kanske bland vänner eller existerande kunder, för att helt enkelt testa några olika alternativ på dem.

Hur får man en grafisk profil?

Det finns förstås många olika ställen man kan vända sig om man vill ha en grafisk profil. Som företagare kan du välja om du kanske bara vill köpa en logotyp och sedan sköta resten själv men det finns många andra alternativ om du är mer intresserad av heltäckande paket. EMS Design Webbyrå har olika paket som du kan välja mellan.

Bas

I baspaketet kommer du att få tre utkast till logotyper framtagna av någon av EMS Designs erfarna grafiker. Du väljer en av dessa tre. Du får din logotyp i flera olika format för att kunna använda dem i olika sammanhang och dessutom ingår en revision i detta paket. Sammanlagt kostar detta 3495kr. Detta paket passar dig som har ett mindre, kanske nystartat, företag där du ändå vill satsa på att bygga ett starkt varumärke men kanske inte har en budget som tillåter Pro eller Max-paketet.

Pro

I pro-paketet får du fler förslag (utkast) att välja mellan och fler revisioner. Det här är ett bra alternativ för det något större företaget då logotypen fokuserar på branschen och den grafiska profilen tas fram med marknadsföring i åtanke så att den passar att trycka upp på produkter och bilar. Även här får du förstås flera olika format för att kunna variera användningen. Det här paketet kostar 8495kr.

Max

Det här paketet lämpar sig väl för det större företaget som vill ha en omfattande grafisk profil med en logotyp som passar på vad som helst. Du får 10 utkast att välja mellan och i paketet ingår obegränsade revisioner. Här får du logotyp, visitkortsdesign, typografi och allt annat som har med den grafiska profilen att göra. Detta paket kostar 18 995kr.

Andra alternativ

Det finns flera hemsidor där du ganska snabbt kan knappa in lite info om ditt företag och få förslag på logotyper automatiskt genererade utifrån ditt färgval och några existerande logotyper som du väljer ut som referens. Dessa hemsidor har bättre priser men erbjuder inga revisioner eller paket utan genererar bara din logotyp som du sedan får i flera format för att kunna använda den i olika sammanhang. Beroende på vad du vill att din grafiska profil ska säga om ditt företag så är det viktigt att du överväger de olika alternativen som finns. Hur viktig är den grafiska profilen för dig? Vad vill du förmedla till dina kunder? etc. Det finns många olika aspekter att överväga när man ska utforma en grafisk profil till sitt företag och därför gör det inget om du låter det ta lite tid.

Till sist

Vi kan bara utgå ifrån att ditt företag är viktigt för dig och att du redan har lagt ner mycket tid och pengar på att få ditt företag att lyckas. För att det ska gå riktigt bra för ditt företag och för att du ska nå dina kunder på rätt sätt så är den grafiska profilen du bestämmer dig för viktig. Det är den som kommer att dyka upp i dina kunders huvud när de tänker på ditt företag och det är den som ger dina kunder det första intrycket. Därför kan det vara bra att du får känna att du inte är ensam i framtagandet av din grafiska profil.

Om du väljer ett paket så vet du att det finns erfarna, professionella människor bakom din grafiska profil, människor som vet vad de sysslar med och som du kan bolla med och beskriva exakt vad det är du vill ha. I en automatiserad generator så finns det inget sätt att veta att just din grafiska profil, din logotyp, blir helt unik. Någon annan kanske får exakt samma förslag. Det kan vara en risk med att använda sig av en generator, att det inte finns en garanti för att din logotyp blir helt unik. Så oavsett om du är ute efter en snygg och modern logga, hemsida eller annan digital produkt är det viktigt att personen eller webbyrån som designar det gör den unik.

Det är värt mer än man kanske tror till en början, att jobba med erfarna människor. Bara det kan vara en tröst, att veta att du backas upp av andra. Då får du någon som hjälper dig med eventuella revisioner och dessutom hjälper dig med hela den grafiska profilen, inte bara logotypen. Den grafiska profilen för just ditt företag är viktig, så ha inte för bråttom med dessa beslut. Det måste landa i något som blir bra för ditt företag på lång sikt!

Postad i kategori: , ,

Lämna en kommentar

tjugo − sju =