När man startar ett eget företag så är det mycket man ska tänka på. Det finns många saker man måste göra och några saker man kan välja att göra eller inte. Att ha en egen hemsida skulle vi säga nästan hamnar på måste-listan. Här nedan listar vi varför det är så.
Ge ett professionellt intryck
Nu för tiden så är Internetnärvaro avgörande för den som driver eget företag. Det första många gör när de hör talas om ett nytt företag eller är de vill hitta ett företag är att göra en sökning på internet för att få mer information. Det betyder att det första intrycket de kommer att få av ditt företag är det de får av din hemsida (under förutsättning att du har en). Där har du alltså chansen att ge ett professionellt första intryck genom en snygg och välplanerad hemsida.
Nå fler kunder
En hemsida innebär också att vem som helst kan nå ditt företag, när som helst och var som helst. I teorin finns det alltså ingen gräns för hur många kunder du kan nå genom din hemsida. Se därför till att innehållet på din hemsida också är sökmotoroptimerat så att den dyker upp när potentiella kunder söker på formuleringar där ditt företag har något att erbjuda. Du kan läsa mer om detta på konvertering inom SEO.
Beroende på vilken typ av målgrupp du vill rikta in dig på kan du dessutom se till att din hemsida är utformad på ett sätt som tilltalar specifika personer. På så vis kommer din hemsida att attrahera de kunder som du är ute efter och de som tillhör den målgrupp som du vill rikta in dig på. Exempel på detta är en e-handel som har lekande design, barnsliga element med fokus på just sälja t.ex. leksaker.
Sprid information och kommunicera med dina kunder
En väl fungerande hemsida är dessutom en alldeles utmärkt kanal för att sprida information snabbt och smidigt. Du kanske har särskilda erbjudanden eller information om dina produkter eller tjänster som dina kunder behöver få koll på för att kunna nyttja ditt företag. Om du har en dynamisk hemsida som du kontinuerligt uppdaterar och utvecklar så kommer det bli ett naturligt verktyg för att kommunicera med dina kunder och se till att de får tillgång till aktuell information. På hemsidan kan du också enkelt ge möjlighet för dina kunder att recensera företaget eller ställa frågor och få snabba svar. Ju mer interaktivitet och kommunikation du erbjuder dina kunder desto nöjdare med dina tjänster kommer de att vara.
Smidiga betalningar
Om du har en egen hemsida finns det dessutom bra lösningar för smidiga betalningar. Antingen kan du har samarbetspartners som Swish eller PayPal eller så kan du enkelt ange betalningsinformation som är lättillgänglig för dina kunder. Du kan läsa mer om e-handelsplattformar i vårt egna inlägg här.
Vad kostar det att ha en hemsida?
Om man vill ha en snygg hemsida med en egen domän och en bra layout så kan kostnaden lätt skena iväg. Det är viktigt att du har koll på alla dina alternativ innan du bestämmer dig för hur du vill göra. Det finns nämligen massor av sätt att gå tillväga när du ska bygga din hemsida. När du väl börjar kolla runt på olika tjänster och företag så kommer du att upptäcka att många erbjuder paket där man kan få allt i ett, ibland inklusive underhåll. Därför är det bra att veta redan innan exakt vad det är just du och ditt företag behöver. Du vill inte sitta där i slutändan och betala för tjänster som du inte använder. För att orientera dig bland paketerbjudanden kan du gå in på ”hemsidor och paket” och fundera lite på vilket paket som skulle passa dig.
Marknadsföring
Varje företag behöver marknadsföring för att synas och för att potentiella kunder ska kunna hitta företaget och förstå vad du har att erbjuda. Du sparar definitivt pengar på marknadsföring när du har en hemsida. Utan hemsidan hade du behövt vända dig till andra plattformar för att sprida information om ditt företag, såsom tidningar eller marknadsföringsföretag. Att köpa annonser och tjänster från andra är ofta dyrare än att ha och underhålla en hemsida där du själv kan bestämma innehåll och utformning.
Lokal
Om du inte hade haft en hemsida eller en digital plattform så hade du behövt en annan utgångspunkt för ditt företag. Kanske till exempel ytterligare lokaler för att ta emot kunder. Beroende på vilken verksamhet du bedriver i ditt företag har du kanske ett behov av lokaler ändå men en väl fungerade hemsida minskar i alla fall behovet av en lokal som front för ditt företag. Istället är hemsidan fronten för din verksamhet.
Vilka alternativ finns?
Det finns förstås flera alternativ till att ha en hemsida och anledningar till att man inte vill kasta sig in i ett hemsideprojekt. Du är kanske till exempel precis i uppstarten av ditt företag och föredrar att spendera så lite pengar som möjligt eller så vill du bara testa din affärsidé och lära känna kundkretsen lite utan att satsa allt. Då finns det andra ställen att börja på. Du och din affärsidé måste fortfarande synas någonstans för att folk ska lägga märke till dig och var syns man om inte på sociala medier? De flesta företag har en egen sida på till exempel Instagram där de syns och där de interagerar med sina kunder. Detta är ju något som inte kostar så mycket men ändå erbjuder en möjlighet att synas och nå ut till dina kunder. Här kan du få 24 snabba tips för en bra hemsida. Utöver sociala medier finns det plattformar där du kan bygga en hemsida eller blogg helt gratis. Då får du dock ingen egen domän vilket inte ger samma professionella intryck.
Sammanfattning
Kortfattat kan man säga att det är viktigt att synas och nå ut till kunder för att lyckas med sitt företag. Ett enkelt och bra sätt att göra detta är att ha en hemsida. Det man måste vara beredd på är att lägga ner en del tid på innehållet och strukturen för att den ska bli riktigt bra och locka kunder. Om du gör det rätt så kommer kostnaden för hemsidan och tiden du lägger ner på den definitivt att ge fina resultat.
Vill du veta mer om hemsidor och få helt kostnadsfria tips och trix – Hör gärna av dig till oss!